Intercultural Europe - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Christiena Vries - WaarBenJij.nu Intercultural Europe - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Christiena Vries - WaarBenJij.nu

Intercultural Europe

Door: Christiena

Blijf op de hoogte en volg Christiena

25 Oktober 2010 | Litouwen, Vilnius


Gek, ik ging mijn koffer pakken en in plaats dat ik 'op de automatische (en dus Afrikaanse) piloot' al mijn enkellange zomerrokken bij elkaar zocht, moest ik opeens op zoek naar geschikte winterkleren. Wel een uitdaging, want het is hier (Vilnius, Litouwen) zoals ik al dacht: buiten lekker koud, maar binnen snerpend heet. En van die hotelkamers met vloerbedekking, kachel aan, ramen dicht. Kortom, doe mij maar Afrika...

Waar ben ik nu, wat doe ik: ik geef samen met mijn collega Remko (zie de Indonesie-reis) een training aan de ontwikkelaars van een Europees onderwijsprogramma: the European Master Social Work. Gaaf hoe super intercultureel het is met alleen Europeanen: Denen, Bulgaren, Spanjaarden, Litouwers en dan nog die vreselijke Nederlanders (die altijd haantje de voorste zijn). Het is echt een nieuwe uitdaging: ik ben best gewend aan werken in interculturele groepen, maar die zijn toch vaak wat homogener. Hier moeten we de Denen en Nederlanders flink afremmen (anders krijgt niemand anders ruimte) en de deelnemers van andere landen gerichte vragen stellen want anders blijven ze alleen luisteren en knikken.
Maar wat een kado, dit werk kunnen doen. Er gaat weer eens een nieuwe wereld voor me open, wie wist dat Litouwen eens een rijk was van de Caspische tot de zwarte zee, wie wist dat ze de oudst levende taal hebben? En hoe cool is het om na een dag hard werken hapje te eten met totaal 'vreemde' mensen, met wie je wel een gesprek van hart tot hart hebt.

Nu de hoogste tijd om te slapen (we liggen een uurtje voor...), we hebben net nog even geevalueerd en voorbereid voor morgen, maar mijn bedje roept.

Slaap lekker!
Doeg,
Christiena

  • 25 Oktober 2010 - 20:36

    Agnes:

    ga zo door en kom maar weer snel terug.

  • 25 Oktober 2010 - 20:56

    Wim:

    Ha Christiena!
    Dat over Litouwen wist ik al. Ben er 18 jr geleden voor het laastst geweest. Leuk volk die LeeTowers, grappig taaltje ook! Vilnius is in de zomer kleurrijk plaatsje (het centrum dan) met prettige sfeer.
    Wist jij dat het centrum van Europa ook in dat land ligt?
    Groeten, liefs, Wimas

  • 26 Oktober 2010 - 06:34

    Roelie:

    Hoi Christiena,

    ben benieuwd naar alle verhalen als je straks weer terug bent.
    Tussen het werken door lekker genieten|!

    groeten
    Roelie

  • 26 Oktober 2010 - 08:52

    Haike:

    Leuk om te lezen!
    veel plezier.
    groeten van Haike

  • 26 Oktober 2010 - 09:46

    Marjolijn :

    Dikke knuf van ons!
    liefs Lex Lijn & Lente

  • 26 Oktober 2010 - 14:25

    Wilma :

    Succes daar meid!

    Ik ga zo onderweg naar Schiphol en vlieg vannacht naar Kenya..

    Liefs, Wilma

  • 27 Oktober 2010 - 15:32

    Clariska :

    Hey Christina,

    Hartstikke toffe actie van je!
    Je bent een echte globetrotter;) een heel nieuwe wereld en zo te lezen erg interessant.
    Geniet ze maar lekker fijn daar en succes bij alles wat je doet.

    Groetjes Clariska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Vilnius

Christiena

Actief sinds 24 Okt. 2009
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 42993

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2015 - 20 Oktober 2015

Uganda, 3 jaar later...

23 September 2015 - 05 Oktober 2015

Benin, 18 jaar later...

15 November 2013 - 25 November 2013

Eu estou em Moçambique

09 Maart 2012 - 26 Maart 2012

Opnieuw: Tanzania!

24 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Voor de verandering: Tanzania...

23 Mei 2011 - 05 Juni 2011

Bakken en zussen

24 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Oostwaarts in plaats van Zuidwaarts

28 Mei 2010 - 12 Juni 2010

Onderwijsontwikkeling in Uganda (4)

22 November 2009 - 05 December 2009

Onderwijsontwikkeling in Uganda

17 Oktober 2009 - 07 November 2009

3 weken Indonesië...

Landen bezocht: