Wat is dat toch met Afrika - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Christiena Vries - WaarBenJij.nu Wat is dat toch met Afrika - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Christiena Vries - WaarBenJij.nu

Wat is dat toch met Afrika

Door: Christiena

Blijf op de hoogte en volg Christiena

25 Mei 2011 | Oeganda, Jinja


Wat is dat toch, dat als ik het vliegtuig uitstap en de geur ruik, ik me thuis voel. Want wat is die geur? Dingen als kerosine, warm asfalt, zweet, benzine, lampolie, modder en sompigheid (want het is midden in het regenseizoen). En natuurlijk een vleugje erdoorheen van de bloeiende bomen, maar als ik de geur zou analyseren, zou ik het zeker niet lekker noemen. Maar daar gaat het dus ook niet om. Want, het is Afrika!

En daar hoort ook bij dat iemand die ik in geen anderhalf jaar heb gezien, druk zwaait als hij me ziet en roept: Welcome back! Meestal gingen we gelijk door naar Kampala, maar ik kom maandagavond laat in de avond aan en overnacht dus lekker vlak bij het vliegveld, 5 minuutjes met de auto met de enthousiaste Farouk, naar een bekend guest house. Niets veranderd daar, ik word de volgende ochtend weer gewekt door het geschetter van de parelhoenders (waarvan er twee de vorige keer nog de schattige kuikentjes van de foto waren).

Wat is dat toch, dat ik zelfs echt loop te genieten op een saaie doorreisdag als dinsdag. En het is ook niet simpelweg genieten omdat alles zo leuk is. Dat is het voor mij eigenlijk nooit in Afrika, maar helemaal nu niet, want het is nogal onrustig in Uganda. De president is voor de zoveelste keer herkozen, dat terwijl hij toch echt dictatoriale trekken begint te vertonen. Misschien heb je er iets van meegekregen, hij duldt geen oppositie, tegenstanders worden hardhandig aangepakt, weggewerkt bijna. Wat het helemaal wrang maakt, is dat de huidige president 25 jaar geleden, toen hij net aan de macht kwam, uitgesproken heeft dat het grootste probleem voor Afrika haar leiders zijn: leiders die te lang aan de macht blijven en geen plaats maken voor vernieuwers. Helaas, jaren later is hijzelf het levende voorbeeld van dit grootste probleem.
Maar mensen komen in opstand, de voedselprijzen rijzen de pan uit, mensen klagen dat hun belastinggeld opgaat aan de nieuwe militaire speeltjes van de president en zijn regering. De afgelopen weken waren er in Kampala allerlei relletjes die gewelddadig de kop ingedrukt werden.

Ik heb dinsdagmiddag een meeting met een van de zusters in een buitenwijk van Kampala en tegen het eind van de middag rijden we richting Jinja, langs een kleding- en voedselmarkt. Om vijf uur breekt een stevig lawaai los, auto’s en brommers toeteren, mensen schreeuwen en fluiten. Het is niet bedreigend, de meeste mensen hebben een lach op hun gezicht en roepen elkaar vrolijk op om mee te doen, maar mijn schoonzus (die toevallig op hetzelfde moment in Uganda is) zat in de binnenstad van Kampala vast in het verkeer en zij sms’te dat dat niet echt een pretje was.
Joseph, mijn driver, vertelt dat het de nieuwe versie van verzet is, een geweldloze variant gelukkig, maar mensen lijken wel bereid dit lang vol te houden. Om vijf uur dit lawaai en meteen daarop sluiten ze de winkels, wat anders nog in geen uren zou gebeuren. Joseph vertelt hoe het voelt om te leven met het idee dat je geen eigen, afwijkende mening lijkt te mogen hebben. Iedereen die het niet met de president eens is, wordt hardhandig aangepakt. En op z’n Afrikaans illustreert hij de onmogelijkheid van het idee om iedereen op één lijn te krijgen met een gezegde: ‘Als er twee mensen zijn die het altijd met elkaar eens zijn, dan is óf een van beiden dom en gek…, óf ze zijn het allebei’.
En hoe dubbel ook, daar geniet ik dan weer van, zo’n heerlijk gesprek.

Dinsdagavond ben ik ter plaatse in Jinja, head quarters van de zusters, waar we de vorige keer (twee blogs terug) het programma voor de bakkersschool ontwikkeld hebben. In grote lijnen dan, we gaan er nu voor om het eerste jaar kant en klaar te krijgen, zodat de school straks van start kan. De foto laat de groep van de vorige keer zien, woensdag ontmoet ik de mensen met wie we er deze keer de schouders onder gaan zetten. Helaas is Marleen (mrs. Bake for Life herself) er niet bij, al was het alleen al om iedereen achter de broek te zitten en de (etens)bel te luiden.
Ik zie er naar uit en houd jullie op de hoogte.

En wat het ook is met Afrika, er is ook altijd het gemis van thuis en het alleen op afstand mee kunnen leven als er mooie, maar vooral pittige dingen zijn. Goed om te merken dat we in gedachten en vooral in gebed dicht bij elkaar zijn…

Liefs,
Christiena

  • 25 Mei 2011 - 09:40

    Maaike:

    Hi Christiena,

    Zo dichtbij en toch ver weg! De situatie in Uganda is niet zo heel prettig op dit moment. Wat is dat toch met Afrika, alle onrusten op dit moment?

    Ik blijf je volgen en als je over NBI vliegt - dan zwaai ik wel even!

    Tot gauw en goede tijd daar!
    M

  • 25 Mei 2011 - 10:52

    Paul:

    Hoi Christiena,

    wat weer een avontuur:) Hoop dat je opnieuw erg kunt genieten van alles wat je daar doet!

    Fijne tijd daar en tot daarna: op de dinsdag:)

    Groetjes Paul N.

  • 25 Mei 2011 - 12:48

    Agnes:

    hé meis,
    geniet ervan! ik snap wat je bedoelt en heb Afrika na de kerstvakantie ook nog in elke cel van m'n lijf zitten. Wil echt morgen wel weer in het vliegtuig stappen.....
    Kijk je uit in Uganda?!

    groet agnes

  • 25 Mei 2011 - 16:43

    Anneke:

    leuk dat je me de link naar je weblog geeft
    ik heb me aangemeld en ben nieuwsgierig naar je belevenissen
    hartelijke groet en succes in die zo andere wereld
    anneke

  • 25 Mei 2011 - 18:26

    Michel:

    he suup,
    Ben je er weer even tussenuitgeknepen? Zo komen we elkaar toevallig nog tegen in Zuidlaren waar ik Drentse turfkoek heb ingeslagen voor de collega's en zo zit je 10.000 km verderop, maak er wat moois van. Doe de nonnetjes vooral de groeten, want als katholiek heb ik er ook les van gehad en ben er niet minder van geworden, groeten, Michel

  • 25 Mei 2011 - 19:03

    Eti:

    Hey,
    Je bent er! Goed zo, succes met 'bake for life', pas goed op jezelf en geniet er ook van!
    Eti

  • 25 Mei 2011 - 19:46

    Roelie:

    He meid,

    fijn dat je weer daar bent om de dingen te doen waar je goed in bent!
    Take care!

  • 26 Mei 2011 - 13:00

    Corma:

    zo mooi en bijzonder om te lezen lieve reisvriendin!
    GElukkig maar dat je thuis mist, hoop dat je nog lang in nederland blijft hoor!!!!!!!!!!!!!
    Heb Gea net gevraagd of ze niet mailtje kan sturen voor nieuwe reunie :-))))
    Zie er zo naar uit je weer te zien!!!!!!!!!!
    Heel veel succes, zegen, bescherming en plezier. Dikke knuf van mij

  • 29 Mei 2011 - 06:58

    How R Things Baking?:

    Dag Christina! Alles goed? Veel succes gewenst vanuit een wat druilerig nederland. Groeten, Rob

  • 29 Mei 2011 - 17:48

    Martha:

    Hoi Christiena,
    Zoals altijd weer mooi verhaal als binnen komer, geniet ervan en doe voorzichtig, goede tijd daar.
    tot horens groetjes Martha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christiena

Actief sinds 24 Okt. 2009
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 42835

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2015 - 20 Oktober 2015

Uganda, 3 jaar later...

23 September 2015 - 05 Oktober 2015

Benin, 18 jaar later...

15 November 2013 - 25 November 2013

Eu estou em Moçambique

09 Maart 2012 - 26 Maart 2012

Opnieuw: Tanzania!

24 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Voor de verandering: Tanzania...

23 Mei 2011 - 05 Juni 2011

Bakken en zussen

24 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

Oostwaarts in plaats van Zuidwaarts

28 Mei 2010 - 12 Juni 2010

Onderwijsontwikkeling in Uganda (4)

22 November 2009 - 05 December 2009

Onderwijsontwikkeling in Uganda

17 Oktober 2009 - 07 November 2009

3 weken Indonesië...

Landen bezocht: